Bir hisse, bir analiz: AL verdi

Deniz Yatırım, Tat Gıda için hedef fiyatını 24,00 TL olarak belirlerken, hisseyi "al" tavsiyesi ile araştırma kapsamına dahil etti.

Deniz Yatırım, Tat Gıda için hedef fiyatını 24,00 TL olarak belirlerken, hisseyi "al" tavsiyesi ile araştırma kapsamına dahil etti.

Raporda yer alan detaylar şöyle:

"Tat Gıda için hedef fiyatımızı 24,00 TL (12-ay) olarak belirlerken tavsiyemizi AL olarak paylaşıyoruz ve araştırma kapsamımıza dahil ediyoruz. Tat Gıda’yı (i) yeni büyüme hedefleri (ii) ihracatta öncü konumuyla yeni pazar fırsatları (iii) artan girdi maliyetlerine karşın fiyat ayarlama kabiliyeti (iv) yeni ürün gamı (vi) dijital tarım (vii) güçlü finansalları gerekçeleri ile temel olarak beğeniyoruz. Son 1 yılda endeksin %6 gerisinde performans sergileyen hisse, 2022 tahminlerimize göre 9.4x F/K ve 7.2x FD/FAVÖK çarpanlarıyla işlem görüyor.

Yeni büyüme hedefleri. Bu doğrultuda PASTAVILLA markası, arazisi ve SEK markasının satılmasıyla portföyünü yeniden şekillendirerek Tat markasına kapasite artırımı yatırımları yapmaktadır.

Sektöründe ihracat öncüsü. İhracata dönük tarımsal endüstride öncülük etme hedefi olan Şirket, 2022 yılının ilk çeyreğinde satışların içerisindeki %46’lık ihracat payıyla, yıllık bazda %371 artışla 247 milyon TL ihracat rakamına ulaşmıştır. Ulaşılan bu nokta ile sektöründeki liderliğini bir kez daha kanıtlamıştır.

İhracatta büyüme fırsatları devam ediyor. İşlenmiş domateste dünyada 5.sırada olan Türkiye’nin, değişen iklim koşullarıyla dünya pazarından daha büyük bir pay alması öngörülmektedir.

Bu doğrultuda avantajlı konumu ile birçok pazar fırsatı bulunmaktadır. Tat Gıda, kalite standartları yüksek ürünleri sayesinde, domates ürünlerinde Japonya’nın en büyük şirketi olan Kagome ile iş birliği 1983 yılından bu yana devam etmektedir. Önümüzdeki yıllarda da Japonya pazarı dahil tüm diğer ülkelerde satışlarını artırmayı hedeflemektedir.

Artan girdi maliyetlerine karşın marjlarını koruyabilme kabiliyeti. Tat markasına duyulan güven ve yüksek marka değeri ile Türkiye’de lider konumda olan Tat Gıda bu sayede artan maliyetlere rağmen marjlarını koruyabilmektedir.

Yeni ürün gamı. Bugün; domates ürünleri, salça ve ketçap denildiğinde akla ilk gelen isim olan Tat Gıda, domates ürünleri, konserveler ve hazır yemek yanında bu yıl hem sıcak hem soğuk tüketime uygun bowl ürünleriyle “Tat Hazır Tabak”ları da ürün gamına eklemiştir.

Dijital tarım. Tat Gıda, 2021 yılında yaklaşık 2.500 dekarlık alanda dijital tarım çözümü ve uygulamaları ile dekar başına 11 tonluk verim elde ederken, bu rakam Türkiye’deki ortalama 7-8 tonluk sektör ortalamalarının üzerindedir. Hem kendi tarlalarını hem de çiftçilerin tarlalarını dijital tarımla geliştirmeyi ve verimliliği artırmayı hedefleyen Şirket bugüne kadar dijital tarım için 7,5 milyon TL yatırım yapmıştır.

Güçlü finansallar. Artan kapasiteyle beraber güçlü geçen hasat sezonunun da etkisiyle Şirket güçlü operasyonel performansını sürdürüyor. Net satışlar, yüksek satış hacmi ve fiyat artışlarının etkisi ile yıllık bazda %151 artarak 537 milyon TL’ye ulaştı. Şirketin marjlarında zorlaşan piyasa koşullarına rağmen düzelme de dikkat çekiyor; brüt kar marjı 1Ç22'de %34’e yükseldi (1Ç21: %28). Güçlü faaliyet sonuçlarıyla beraber FAVÖK 85 milyon TL’ye yükselirken, net kar 1Ç22'de 95 milyon TL'ye ulaştı.

DETAY BAKIŞ

Yeni büyüme stratejileri doğrultusunda 2019 yılında Pastavilla markasının satışıyla 8 milyon TL, 2020 yılında Pastavilla arazisinin satışıyla 85.5 milyon TL ve 2021 yılında SEK’in satışıyla 240 milyon TL işlem bedeli ve 182 milyon TL net nakit girişi elde elden Şirket bu gelirleri
“Tat” markasına yönlendirerek daha iyi kaynak tahsisi ve kapasite artırımı sağlayan yeni hat yatırımları yaparak değerlendirmiş, portföyünü yeniden şekillendirmiştir. 2021 yılında 13 milyon EUR olan toplam yatırım tutarının, 10 milyon EUR’luk kısmı domates ürünleri ve turşu kapasitesini artırmak için kullanılmıştır.

Şirket’in yatırım harcamaları 2020 yılında 37 milyon TL iken 2021’de 134 milyon TL olarak gerçekleşmiştir. Gerçekleşen yatırımlar sonucunda Mustafakemalpaşa fabrikasında turşu kapasitesi 5 bin tondan 22 bin tona, Karacabey fabrikasında yeni salça hattı ile toplam salça kapasitesi 71 bin tondan 85 bin tona, toplam domates işleme miktarı ise %32 artışla 503 bin tona yükselmiştir. Yapılan yeni hatlar 2021 yılının 3. çeyreğinde devreye alınmıştır. Şirketin 2022 yılında da yatırım harcamalarının bu seviyelerde olması beklenmektedir.

Japonya’dan ABD’ye kadar 2021 yılında 40 ülkeye ihracat gerçekten Tat Gıda’nın ihracatının toplam satışlar içindeki payı 2021 yılının ilk çeyreğinde %25 iken yılın son çeyreğinde %41’e yükselmiştir. 2022 yılının ilk çeyreğinde ise ihracatın payı %46’ya ulaşmış, yıllık bazda %371 artışla 247 milyon TL ihracat gerçekleşmiştir. İhracatın önemli bir kısmını Avrupa bölgesi oluşturmakla beraber bu sırayı Japonya ve Levant bölgesi takip etmektedir. İhracatta markalı büyüme stratejisi çerçevesinde, Irak ve Almanya gibi odak pazarlarda Şirket, distribütörlerle ürün gamını yaygınlaştırarak hem raf hem müşteri odaklı pazarlama yatırımları yapmaktadır.

Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü’nün 2021 yılında yayınlan verilere göre dünyada 39 milyon ton domates işlenmiştir. Türkiye 2.2 milyon ton domates ile ABD, Çin, İtalya ve İspanya’nın ardından 5. sırada yer almıştır. Değişen iklim koşulları ve stratejik konumuyla Türkiye’nin gelecekte dünya pazarından daha büyük bir pay alması öngörülmektedir.

Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü’nün (FAO) aylık yayımladığı Gıda Fiyat Endeksi’ne göre, FAO Gıda Fiyat Endeksi, Mayıs ayında bir önceki aya göre yüzde 0,6 azalarak 157,4 puana geriledi. Nisan ayında da gerileyen gıda fiyatları böylece düşüşünü ikinci aya taşıdı ve
Mart ayındaki rekor seviyelerden gerilemeye başladı.

Gerilemeye karşılık fiyatların yüksek seviyelere ulaşmasında pandeminin etkisinin yanı sıra petrol fiyatlarında, gıda üretim ve nakliye maliyetlerinde görülen artış da etkili olmuştur.

"Hasat döneminde yaşanan fiyat artışı, domates alım miktarında artış ve TL’nin değer kaybı nedeniyle maliyetlerde yaşanan yükseliş marjlarda baskı yapmasına rağmen Şirket Türkiye’deki lider konumuyla marjlarını korumayı başarmıştır.

Ukrayna’da fabrikası bulunan ve önemli pazara sahip olan AgroFusion’ın, Rusya savaşından dolayı ülkede tarım yapılamasının oldukça güç olduğu ve fabrikanın bulunduğu bölgenin hasar alması kaynaklı üretimin olumsuz etkilenmesiyle diğer ülkelerden Türkiye’ye talep ve fiyat olarak olumlu yansıması bekliyoruz.

Yeni nesil beslenme alışkanlıklarının yanı sıra son yıllarda değişen tüketici ihtiyaç ve taleplerini de dikkate alarak, Tat 2021 yılında hem ürün kategorizasyonunu hem de logo ve ambalajlarını değiştirerek yeniledi. Tat Ürün Ailesi; Yemeğin Yardımcıları, Yemeğe Lezzet Katanlar ve Yemeye Hazırlar olarak 3 ana gruba ayrılmıştır. Turşuda fason üretimden kendi üretimine geçiş yapmıştır. Son dönemde hızlı şekilde büyüyen hazır yemek kategorisinde yeni ürünlere odaklanarak ürün gamını genişletmektedir.

Şirket, çiftçiye uygun fide ve gübre desteği, Tat’ın mühendis ve teknikerlerden oluşan uzman ziraat ekipleriyle kesintisiz şekilde sözleşmeli tarım yaparak çiftçilerini eğitip geliştirmektedir. Tat, yaklaşık 500’ü sözleşmeli olmak üzere 1000’in üzerinde çiftçiyle çalışmaktadır. “Domatesin Önderleri” programı ile, 2016 yılından bu yana domates tarımında çiftçi gelişimi için önemli faaliyetler göstermektedir.

2018 yılında dijital tarım teknolojileri ile ‘’Dijital Tarım Tarlası’’ projesiyle domates tarımı yapmaya başlamıştır. 2019 ve 2020 yıllarında, 2020 yılında yaklaşık 2.100 dekarlık alanda, 2021 yılında ise yaklaşık 2.500 dekarlık alanda dijital tarım çözümü ve uygulamalarının kullanımı sağlanmıştır. Uygulamaya geçilen bölgelerde dekar başına elde edilen ortalama verim 7-8 ton seviyelerinde iken, Tat Dijital Tarım Tarlası projesiyle dekar başına 10-11 ton seviyelerinde verim elde edilmeye başlanmıştır. Ayrıca 1 ton domates başına yetiştirme
maliyeti ise bölge ortalamasına göre %25 seviyelerinde daha düşük gerçekleştirilmiştir. Şirket bugüne kadar dijital tarım teknolojilerine yönelik 7,5 milyon TL’nin üzerinde yatırım yapmıştır.

Dijital Tarım Programı kapsamında yapılan çalışmalar; (i) uydu ile görüntüleme (ii) NDWI analizi ile sulama öneri sistem (iii) drone ile görüntüleme (iv) tarımsal iklim istasyonları ile erken uyarı sistemleri (v) dijital feromon tuzak sistemleri (vi) toprak analizi (vii) domates ekim alanı tahminleme ve hasat projeksiyonu (viii) uydu takibine dayalı sulama önerileridir."

Ford Otomotiv'den bedelsiz sermaye artırımı kararı Nükleer savaşta Moskova'nın hedef alacağı ülkeler THY hisse yorumu: Yüksek getiri potansiyeli! Ukrayna'nın Rusya saldırısı piyasaları bozdu BofA'nın bugün en çok alım yaptığı 5 hisse BofA'nın bugün en çok alım yaptığı 5 hisse