İsrail-İran krizinin havacılık hissesine etkileri
Deniz Yatırım, İsrail-İran gerilimi sonrası havayolu taşımacılığındaki riskleri içeren bir rapor paylaştı.
Deniz Yatırım, İsrail-İran gerilimi sonrası havayolu taşımacılığındaki riskleri içeren bir rapor paylaştı.
Raporda yer alan detaylar şu şekilde:
31 Ocak 2024’te yayımlanan IATA raporuna göre, Orta Doğu bölgesinin pazar payı %9,4 olarak gerçekleşmiştir. Orta Doğu bölgesi, 2023 yılında, pandemi öncesi seviyelere yaklaşmıştır.
Eurocontrol trafik verilerine göre, 01 Ocak 2024-13 Nisan 2024 tarihleri arasında ECAC ülkelerinden Orta Doğu bölgesine günlük ortalama 1.246 uçuş gerçekleşmiş ve ECAC ülkelerinden en çok uçuş gerçekleşen 2. bölge olmuştur.
Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre, 2023 yılında ülkemizi ziyaret eden yabancıların %5’ini, 2024 yılının ilk iki ayında ise %10’unu İran oluşturmaktadır
Havacılık sektörünün en önemli maliyet kalemini oluşturan petrol fiyatları, artan gerginlik doğrultusunda varil başına 90 doların üzerine hareket etti. Ancak, gerginliğin kalıcı olmayacağı yönündeki beklentilerle fiyatlar kısmen sakinledi.
Türk Hava Yolları: 2023 yılı verilerine göre Orta Doğu bölgesi Türk Hava Yolları’nın satış geliri içinde %10’luk paya sahiptir. Tel Aviv uçuşlarında olduğu gibi İran’ın payı yaklaşık %1’dir. Tel Aviv’le başlayan gerginlikle Şirket, Orta Doğu uçuşlarını başka bölgelere yönlendirmeye başlamıştı.
Pegasus: Tel Aviv uçuşlarında olduğu gibi, İran uçuşlarının da, toplam kapasite içinde önemli bir payı olmasını beklememekteyiz.
TAV Havalimanları: Şirket, Orta Doğu’da Medine Havalimanı’nda hizmet vermektedir. Orta Doğu bölgesi riski olarak bakacak olursak, 2024 yılının ilk çeyreğinde Medine Havalimanı’nda hizmet verilen yolcu sayısı Şirket’in toplam yolcu sayısının %15,8’ini oluşturmuştur.