Japonya’nın dev halka arzı Tokyo Metrosu!
Japonya ulusal ve Tokyo yerel hükümetleri, Tokyo Metro'yu 700 milyar yen (yaklaşık 4,7 milyar dolar) değerle halka arz etmeye hazırlanıyor. Ekim sonunda gerçekleşmesi planlanan bu halka arz, son altı yılın en büyük işlemi olabilir.
Tokyo Metro, Japonya’nın son yıllardaki en büyük halka arzlarından biri olmaya hazırlanıyor. Japonya ulusal hükümeti ve Tokyo yerel yönetimi, Tokyo Metro’yu 700 milyar yen (yaklaşık 4,7 milyar dolar) değerle halka arz etmeyi planlıyor. Halka arzın en erken Ekim ayı sonunda gerçekleştirilmesi öngörülüyor. Eğer planlanan süreç hayata geçerse, bu işlem son altı yılın en büyük halka arzı olacak.
Aracı Kurumlarla Görüşmeler Başlıyor
Reuters’ın haberine göre, Japonya’nın ulusal hükümeti ve Tokyo yerel yönetimi, Tokyo Metro’nun tamamına sahip durumda. Halka arz sürecinin bir parçası olarak, hükümetlerin aracı kurumlarla bir hafta içerisinde toplantılar düzenlemeyi planladığı belirtiliyor. Tokyo Borsası’ndan listeleme onayının ise Eylül ortasında alınması bekleniyor.
Yarısı Satılacak, 350 Milyar Yen Gelir Bekleniyor
Planlar, şirketin yüzde 50 hissesinin satılmasını öngörüyor. Belirlenen 700 milyar yen değerleme üzerinden yapılacak satışla 350 milyar yen (yaklaşık 2,3 milyar dolar) gelir elde edilmesi hedefleniyor. Bu da geçen yılki Kokusai Electric halka arzını geride bırakarak, 2018’de SoftBank Group’un kablosuz birimini listelemesinden bu yana en büyük halka arz olacağı anlamına geliyor.
Hükümetler Arasında Görüşmeler Sürüyor
Tokyo yerel hükümeti, halka arzın zamanlaması konusunda ulusal hükümetle görüşmelerin sürdüğünü, ancak henüz nihai bir karar alınmadığını belirtti. Japonya Maliye Bakanlığı ise konuya dair yorum yapmaktan kaçındı. Tokyo Metro ve Tokyo Borsası yetkilileri de halka arz süreci hakkında açıklama yapmayı reddetti.
Tokyo Metro’nun Tarihi ve Mali Durumu
Tokyo Metro’nun kökeni, 1920 yılında kurulan Tokyo Yeraltı Demiryolu Şirketi’ne dayanıyor. Şirket, 1927’de Asakusa ve Ueno arasında Japonya’nın ilk metro hattını açtı. Gayrimenkul ve perakende gibi yan iş kollarına da sahip olan şirket, Mart 2024’te sona eren mali yılda net kârını üçte iki oranında artırarak 46 milyar yen’e çıkardı.
Halka Arzın Gelirleri Yeniden Yapılandırma Tahvillerine Gidecek
Japonya ulusal hükümeti, Tokyo Metro’nun yüzde 53,4 hissesine sahip ve halka arzdan elde edilecek gelirlerin, 2011’deki deprem ve tsunaminin ardından çıkarılan yeniden yapılandırma tahvillerinin ödenmesinde kullanılmasını planlıyor. Tokyo yerel hükümeti ise yüzde 46,6’lık hisseye sahip durumda.
Kaynak: CNBC-e