Deprem sonrası havacılık sektöründe son durum
Deniz Yatırım, merkezi Kahramanmaraş olan toplamda 10 ili etkileyen deprem felaketi sonrasında THYAO, PGSUS ve TAVHL'yi kapsayan havacılık sektörü raporunu paylaştı.
Deniz Yatırım tarafından hazırlanan raporda yer alan detaylar şöyle:
Yapılan ücretsiz uçuşlar artı bir maliyet oluşturacaktır. Ancak, uçuşlar insani kurtarma uçuşu olduğundan, maliyetler normal uçuşlara göre daha azdır. Havalimanı kullanımı ve hava üssü kullanımı gibi maliyetler oluşmamaktadır. Ayrıca, oluşan bu artı maliyetlerin TL cinsinden olması, havayolları toplam uçuşları içinde küçük bir paya sahip olması ve düşük sezonda olunmasıyla şirketlerin marjları ve uzun vadeli hedefleri üzerinde bir etki yapmasını beklememekteyiz. Bu nedenle havacılık sektörü hisselerini beğenmeye devam ediyoruz.
■ Bölgede; Kahramanmaraş, Malatya, Diyarbakır, Adıyaman, Gaziantep, Şanlıurfa, Hatay ve Adana illerinde olmak üzere toplam 8 adet havalimanı mevcuttur.
■ Deprem sonrasında Hatay Havalimanı’nın pisti ağır hasar alırken, Malatya Havalimanı'nın terminal binası hasar almış ve uçuşlara kapatılmıştır.
■ DHMİ 2022 yılı ortalama tüm uçak trafiği verilerine göre deprem bölgesinin payı iç hatlarda %10,9, toplamda ise %6,6’dır.
Türk Hava Yolları (THYAO)
“Türk Hava Yolları depremin ilk gününden bugüne 1.135 sefer ile 203.942 kişilik arama-kurtarma ve yardım ekibini deprem bölgelerine ulaştırmış, 1.110 sefer ile 200.357 kişiyi tahliye etmiş ve 121 kargo seferi ile 7.376 (2.930 yurt içi, 4.446 yurt dışı) ton yardım malzemesini afet bölgelerine sevk etmiştir.”
➢ Türk Hava Yolları ve Anadolu Jet deprem bölgesindeki 8 havalimanına aktif olarak uçuşlar gerçekleştirmekteydi.
➢ Deprem bölgesi, 2022 yurt içi uçuş sayılarının yaklaşık %10’unu oluşturmaktadır. Toplamda bakıldığında ise yaklaşık %1’ine denk gelmektedir.
■ Pegasus (PGSUS)
“Pegasus yaptığı 459 ücretsiz seferle 87.565 kişiyi tahliye etmiştir. Ücretsiz tahliye uçuşları 19 Şubat’a kadar sürdürecektir.”
➢ Pegasus, deprem bölgesindeki 7 havalimanına (Adana, Hatay, Kahramanmaraş, Gaziantep, Şanlıurfa, Malatya ve Diyarbakır) aktif olarak uçuşlar gerçekleştirmekteydi.
➢ Adana, haftalık uçuş sayılarının %2-3’ünü oluştururken, deprem bölgesi haftalık uçuş sayılarının yaklaşık %5-6’sına denk gelmektedir.